Uniseks is het nieuwe zwart
print
Begon het met het boy-friend hemd ? Misschien.

Veel verder terug hebben vrouwen al het chique herenpak geclaimd. Uit protest zoals de schrijfster George Sand, of om super-sexy te zijn zoals Marlène Dietrich.
De vrouwensmoking werd door Yves Saint-Laurent dan ook definitief toegevoegd aan de vrouwengarderobe.

Maar van de omgekeerde beweging was tot dusver niet veel sprake. Mannen gingen niet massaal de kleerkast van vrouw of zus plunderen.

Dat wordt stilaan anders, onder invloed van de trend ‘normcore’ die opgang maakt bij de jonge generaties. Normcore is een samentrekking van normal en hardcore, en slaat op de nieuwe wenselijkheid om er niet perfect en niet ‘speciaal’ uit te zien. Op modegebied betekent dat een sobere look, met basisstukken in een casual stijl, liefst wel van goede kwaliteit en/of een zogenaamd ethisch modelabel. Concreet gaat het om makkelijk zittende kledij, vooral de hoodies (of kap-truitjes) zijn een zeer herkenbare uiting van normcore, maar dus ook van uniseks kledij.
Want ja, normcore houdt ook in dat dezelfde minimalistische kledij kan gedragen worden door vrouwen én mannen.

Naast normcore is ook androgyn (effe verdwenen sinds Boy George) weer helemaal terug. Heeft het te maken met het meer fluïde gender-gevoel (trans, X, etc.) in onze samenleving of niet?
Hoe dan ook is de Generatie Z die er aan komt, de jongeren die nu tussen 12 en 20 zijn, helemaal niet meer ‘bezig’ met huidskleur, seksualiteit of geslacht, en dat betekent dat er misschien wel een grotere revolutie zit aan te komen dan die van mei ’68, dit jaar alweer vijftig jaar geleden. Ja, tijd voor iets nieuws …

Als we zeggen dat uniseks kledij mainstream wordt, dan merk je dat op een aantal vlakken.
Mainstream winkels gaan er op inspelen. In London heeft het beroemde warenhuis Selfridges komaf gemaakt met de klassieke scheiding per verdiep tussen mannen- vrouwen- en kinderkleding. Alles staat nu gewoon door elkaar, eerder naar stijl (sportief, klassiek, feestkledij).
Mainstream kledingketens gaan een uniseks-lijn binnen hun gamma ontwikkelen.
Zij ontwikkelden
een uniseks-lijn :
Zara “Ungendered”
H&M “Borderless”
Guess “His & Hers”
Hope “Changes”

Tegenover de trend dat speelgoed weer veel rozer en blauwer en rolbevestigender wordt, staat de uniseksmode die doorbreekt als ‘mainstream”

Gekende ontwerpers als Calvin Klein doorbreken ook op de loper de M/V opdeling, en willen af van de gescheiden modeweken, hun collecties voor mannen en vrouwen komen tegenwoordig gewoon samen in één modeshow aan bod.

Nieuwe ontwerpers vinden dan weer hun niche in de nieuwe uniseks trend.
Niet toevallig zitten daar heel wat Scandinavische ontwerpers bij. Henrik Vibakov, Won Hundred, de brand Hope die op hun uniseks stukken twéé maten vermelden, die voor heren en die voor dames, …
Niet verwonderlijk als je weet dat de noordelijke landen al lang voorlopers zijn als het gaat over gendergelijkheid, én dat ze ook nog eens helemaal mee zijn in het duurzaamheidverhaal dat fashionista’s M/V zowel als normcore-adepten aantrekt. Ethische mode moet tegenwoordig!

Oh ja, en uniseks toiletten zijn ook helemaal de talk-of-the-town. Niet meer gezien sinds de populaire tv-serie Ally McBeal uit de jaren 90. Voor of tegen? Heel wat mensen hoor je er wat bangig over doen, wegens niet veilig en zogenaamd een open invitatie om ‘benaderd’ te worden. De Y en de Z generatie daarentegen ziet er helemaal geen probleem in : en meteen op oplossing voor dat àndere probleem van deze tijd: waar mag een niet M/V maar X-je naar het toilet gaan…

Toch is uniseks kledij niet louter voor de jeugd weggelegd. Bewijs is een heuse tsunami van foto’s op facebook met middelbare tot hoogbejaarde parka-koppeltjesfoto’s. Het is een gekend fenomeen dat wie al lang samen is, ook op elkaar gaat lijken, en dat zet zich door is de keuze van kledij, in casu het dragen van “assorti” regen- en wandeljassen. Al dan niet met kap. De makers van de hoodies kunnen zich dus ook nog op dit marktsegment gaan richten