Fashion Summer Hipster Set. Film Camera, Clothes Accessories. Glamor Lime Citrus Clutch, Trendy fashion Sunglasses. Urban Outfit. Hot summer color. Creative Bright Pop Art Style. Retro Design camera
print
Een trendwatcher is iemand die voorspelt welke nieuwe trends er aankomen. Nee, een glazen bol komt er niet aan te pas. Een trendwatcher kijkt wat er in de samenleving leeft, pikt veranderingen en signalen op en voorspelt op basis daarvan nieuwe trends.

Lijkt eenvoudig maar dat is het niet. Je hebt er net als een parfumeur een “neus” voor nodig maar ook goeie ogen en oren. Een trendwatcher heeft informatie nodig en leest dan ook dagelijks de belangrijkste kranten, tijdschriften, websites, blogs, volgt wat er leeft op de social media, analyseert de uitslagen van marktonderzoeken, gaat op reis, loopt op straat, bezoekt belangrijke tentoonstellingen, winkels, restaurants… . Al deze informatie wordt dan geordend en geanalyseerd en op basis daarvan komt de trendwatcher dan tot een aantal trends. Deze worden dan samengebracht in een trendrapport en dat rapport verkoopt de trendwatcher aan geïnteresseerden. Bedrijven maar ook de overheid en politieke partijen hebben er geld voor over om te weten wat er in de maatschappij aan de gang is. Maar ook het grote publiek weet graag wat de komende trends zijn.

Wat mogen we verwachten in 2018?

Volgens trendwatcher Herman Konings maken we in 2018 meer tijd voor familie en vrienden of voor “vramilie”. Daarnaast gaan we meer aandacht besteden aan onze gezondheid en gaan we meer vegetarisch eten.

Foodies

We gaan ook met zijn allen minder alcohol drinken en als we iets drinken kiezen we voor iets bijzonders. Dat is dit jaar geen gin maar sherry; in Londen, Parijs en Berlijn al een hype.

De trend om meer vegetarisch en vooral veganistisch te eten was al even aan de gang maar dit jaar wordt deze verder gezet. De vegetarische foie gras is aan een opmars bezig en pandan , een soort geurige rijst. Avocado? Nee, dit jaar toch maar niet maar wel quinoa, veel quinoa.

Wat gaan we zoal eten en drinken in 2018?

Het Nieuwsblad baseerde zich hiervoor op dé Amerikaanse supermarktketen voor gezonde producten WholeFoods en op het Nederlands-Belgische culinaire vakblad Food Inspiration. Gezond, gezond en nog eens gezond is de leidraad…

De belangrijkste trends zijn: eetbare bloemen. We gaan er meer en meer onze gerechten mee opsmukken, vooral met lavendel maar bloemen en bloemblaadjes zoals vlierbloesem, hibiscus en rozenblaadjes zullen ook meer en meer verwerkt worden in de producten zelf. Superpoeders zoals matcha, cacao, macawortel en kurkuma om aan je smoothie, soep of ontbijtbowl toe te voegen. Taco’s en dan vooral zeewiertaco’s en andere graanvrije alternatieven en heel veel kruidendranken. …. Maar wat je ook eet of drinkt, zorg ervoor dat je foto Instagramwaardig is J.

 

Fitgirls

Niet alleen in de keuken gaan we voor gezond en natuurlijk maar ook de make-up mag best wat gezonder en vooral natuurlijker. Zo lijkt het alsof je geen make-up aan hebt maar vergis je niet, ze is er wel degelijk: poederkleuren, zacht aangezette ogen en lippen, een natuurlijke blos. Sproetjes zijn in 2018 top.

Ladies, het mag ook best allemaal wat actiever! Boksen zit al een tijdje in de lift en de populariteit ervan zal alleen maar toenemen. Dus haal die bokshandschoenen maar boven!

                  Wanderlust

Volgens het trendrapport van het Australische reisbureau Intrepid Travel reizen we binnenkort naar goedkopere en/of naar minder populaire bestemmingen.

Wil je op citytrip? Kies dan niet voor Amsterdam, Londen of Berlijn maar voor kleinere steden als Utrecht, Hamburg en Talinn, of voor Krakau: hip en goedkoop.

Topbestemmingen als de Cote d’azur en Toscane laten we hoe langer hoe meer links liggen: te druk en te duur. We kiezen dit jaar voor minder evidente bestemmingen zoals Moldavië waar je de grootste wijnkelder ter wereld kunt bezoeken. Reizen naar het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Suriname winnen ook aan populariteit.

Aangezien we meer en meer met onze gezondheid bezig zijn mag een vakantie dus best actief zijn. back to nature, wandelen tussen de theeplantages in China, in Sri Lanka of raften in India…

Van al dat reizen krijgen we honger. Eten doen we op vakantie minder en minder op restaurant. We duiken daarentegen het lokale leven in en genieten op de gezellige marktjes van streetfood.

Geen reispartner? Geen probleem: soloreizen zijn dé nieuwe trend. De voordelen? De reis kan een stap vooruit zijn in je persoonlijke ontwikkeling, je moet met niemand rekening houden en onderweg leer je zeker en vast heel wat nieuwe mensen kennen.

Fashion

Wil je dit jaar modepunten scoren dan laat je volgens het jaarlijkse trendrapport “de Pinterest 100” logo’s zien, draag je enorme oorbellen van het soort “hoe-groter-hoe beter” , opvallende sokken (zelfs in sandalen!) en een vleugje plastic. De skinny jeans mag terug in de kast, dit jaar draag je wijdere broeken in combinatie met een iets aansluitend bovenstuk. Je hebt het misschien al gemerkt maar ook barets zijn terug hip en de beensplit is terug van weggeweest; niet alleen in jurken en rokken maar deze keer ook in broeken, de “slit”.

En ons interieur? Gedaan met wit en strak, we gaan voor gezelligheid troef. We hebben het allemaal druk, druk, druk en snakken naar rust, kalmte en tijd om te genieten. Ons interieur is dé plaats bij uitstek om op adem te komen en donkere kleuren zouden ons hierbij helpen: diepgroen, diepblauw of wijnrood. Weg stress, hallo rust.

In balance of hoe kan het ook anders met de Liberale Vrouwen!

Trends voor de Liberale Vrouwen

Consumenten op zoek naar gelijkgestemden om samen een tribe, een community, te vormen (denk aan onze klappen-en-breien community ’s) maar ook op social media als Instagram….

Consumenten op zoek naar merken die waarden als engagement, inclusie en empathie benadrukken en inzetten op duurzaamheid. Denk aan ons jaarthema!

 

Na Binge-watching gaan we voor binge-racing… al van gehoord? Dat is in 24 uur naar een heel seizoen van een serie kijken…. Gezellig samen in de zetel en liefst met een hapje en een drankje…. Maar dan wel een gezond hapje wel te verstaan ;).

4D-cinema waarbij ook geuren, water en windeffecten een rol spelen in de beleving van een film, terwijl je zetel alle kanten uitgaat.

 

Bronnen: