print
TREND: DUURZAAMHEID

We moeten met z’n allen wat meer ecologisch bewust gaan denken en handelen. Het mag allemaal wat milieuvriendelijker, wat minder verspillend, wat natuurlijker. We moeten samen de strijd aangaan tegen een zee van plastic, tegen een hardnekkige CO2-uitstoot en tegen blinde overconsumptie. En als we deze strijd willen winnen mag het niet blijven bij een gevecht van enkelen maar moeten we allemaal een tandje bijsteken.

En we doen al heel veel. We hergebruiken, recycleren en upcyclen wat we kunnen. We carpoolen, we doen aan autodelen of nemen het openbaar vervoer en de fiets. We eten af en toe vegetarisch, gebruiken zoveel mogelijk lokale producten en proberen zo weinig mogelijk voedsel te verspillen. Al deze kleine beetjes hebben wel degelijk een grote impact. En toch is dit nog niet genoeg. Dus zijn we op zoek naar eco-helden (m/v/x).

Er wordt wel eens gezegd dat vrouwen meer ecologisch bewust zijn dan mannen. In vergelijking met mannen produceren vrouwen minder afval, recycleren ze beter en hebben ze een kleinere ecologische voetafdruk. Onlangs verscheen er een artikel (https://www.scientificamerican.com/article/men-resist-green-behavior-as-unmanly/) waarin te lezen viel dat de verklaring niet enkel ligt in een verschil in persoonlijkheid en prioriteiten tussen man en vrouw ligt. Vrouwen zijn meer altruïstisch ingesteld en houden zich meer bezig met de toekomstige generaties. Daarom zouden ze meer bewuste keuzes maken.

Het onderzoek toont nu aan dat er nog een andere factor meespeelt: mannen zijn minder geneigd om ecologisch verantwoord gedrag te vertonen omwille van wat het zou kunnen zeggen over hun mannelijkheid. Mannen zijn wel degelijk bekommerd om het milieu maar ze willen ook stoer en mannelijk overkomen. En hier knelt het schoentje. Mannen vrezen dat eco-vriendelijk gedrag hen ‘vrouwelijk’ zou doen overkomen en kiezen daarom al dan niet bewust voor niet-eco producten.

Zowel mannen als vrouwen bestempelen eco-vriendelijke producten als meer vrouwelijk dan hun niet-ecologische tegenhangers. Zowel vrouwen als mannen bevestigen dus het stereotypische idee dat aandacht hebben voor ecologie en duurzaamheid iets vrouwelijk zou zijn. Zo toont onderzoek aan dat een individu die met een herbruikbare stoffen tas komt winkelen als meer vrouwelijk wordt bestempeld dan iemand die plastic zakken gebruikt. Ecologische producten hebben vaak ook logo’s met felle kleuren en bloemmotieven, wat ook als meer vrouwelijk, en dus bedreigend voor sommige mannen, wordt beschouwd.

Mannen blijken dus vatbaar te zijn voor de perceptie over hun genderidentiteit. Er is uiteraard niks mis met je mannelijk of vrouwelijk te willen voelen maar het is een jammere zaak dat mannen omwille van een vrouwelijke stempel bepaalde ecologisch verantwoorde producten of gedragingen links zouden laten liggen.

Het haalt hoe dan ook niks uit om dit onderzoek aan te reiken om nu met het vingertje te gaan wijzen. Het is eerder een opportuniteit om na te denken hoe we als maatschappij denken over ecologisch verantwoord gedrag en voor de industrie om na te denken hoe ze hun product letterlijk aan de man kunnen brengen. De markt zou hier moeten op inspelen, ze missen een enorm potentieel.

 

In het artikel worden er een aantal suggesties naar voren gebracht over wat marketeers kunnen doen tegen dit eco-vrouwelijk stereotype. Producten en reclameboodschappen zouden zo ontworpen kunnen worden dat ze de mannelijkheid van de mogelijke gebruiker bevestigen. Denk aan het gebruik van mannelijke fonts, kleuren en woorden. Dit zou mannen meer aanzetten om milieubewuster te zijn. Laat de man zich meer mannelijk voelen en zo zal hij meer geneigd zijn om zorg te dragen voor onze planeet, zeg maar.

En zo worden we weer in een genderhokje gestoken. We vervallen op deze manier in vastgeroeste genderstereotypen die ons geen stap verder brengt naar een gezonde planeet. Gelukkig zijn stereotypes er om doorbroken te worden. Duurzaamheidsdenken en verantwoordelijkheidszin heeft geen gender. Er zijn genoeg mannen, zonen, broers, vriendjes, vaders, die wel bewust bezig zijn met de toekomst van onze planeet. Wij geloven dus meer in de kracht van rolmodellen om dit taboe rond ecologisch gedrag als zijn iets vrouwelijks te doorbreken en reiken de hand naar iedereen die wil meestappen in dit verhaal. Niet alles hoeft een wij-zij verhaal te zijn.

Noteer alvast 4 mei 2018 in uw agenda voor een netwerk-event rond ecologie en een duurzame levensstijl, iedereen is welkom.